Må man lave et ekstra hul i en dåse?
Diskussionen om hvorvidt det er lovligt at ændre på elektrisk materiel er ikke ny, og den blusser op med jævne mellemrum.
Her vil vi forsøge at skabe et overblik over de krav og holdninger, der er. Og selvfølgelig bringe ELsikkerheds holdning til emnet.
Hvad siger loven?
I Installationsbekendtgørelsen (BEK 1082) kan man læse at:
18. En elektrisk installation skal udføres sikkerhedsmæssigt korrekt og forsvarligt af personer, som er kvalificerede til at udføre arbejdet.
Stk. 2. Der må kun anvendes egnet materiel i den elektriske installation, og det skal installeres i overensstemmelse med fabrikantens instruktioner.
Stk. 3. Materiellets egenskaber må ikke forringes under udførelse af den elektriske installation.
Bekendtgørelse om sikkerhed for udførelse og drift af elektriske installationer
Hvad siger producenten?
På LKs hjemmeside kan man finde følgende:

Hvad siger myndighederne?
Erhvervsstyrelsen har som svar på spørgsmålet om boring af ekstra huller i en dåse, skrevet følgende:

Ved at bore eller skære i en dåse, ændrer man på det typeprøvede produkt. Dermed kan producenten ikke længere garantere, at:
- IP-klassen stadig er opfyldt.
- Trækaflastning og kabelindføring fungerer som prøvet.
- Den mekaniske styrke er uændret.
- Brand- og glødetrådsprøvningen fortsat er repræsentativ.
Så producenterne og Erhvervsstyrelsens holdning er at dåsen ikke er monteret præcis som godkendt og anvist af producenten.
Det betyder altså, at hvis du er vælger at bore et hul i en kapsling eller dåse, så skal du være klar til at stå på mål for at materiellet stadig har mindst samme tekniske egenskaber f.eks. styrke, isolation og brandhæmning.
Hvad mener ELsikkerhed?
Elsikkerheds syn på sagen er, at ændring af materiellet, som f.eks. et ekstra hul i en dåse er noget, som elektrikere altid har gjort. Det kan også påstås, at det i nogle tilfælde vil være nødvendigt for at kunne udføre opgaven hos kunden.
Men der er forskellige måder at gøre det på, og de helt grelle eksempler er der, hvor det ser ud som om en gør-det-selv-mand har været i gang.
Det virker som om, der er tendens til at ændring af materiellet nærmere er blevet reglen end undtagelsen. De sociale medier er med til at udbrede metoder og holdninger, som desværre kan få nogle til at opfatte det som acceptabelt at lave konstruktionsændringer ved alle installationer og til enhver tid.
ELsikkerheds holdning er, at det i enkelte situationer kan være nødvendigt at ændre på nyt materiel, når det skal bruges ved mindre udvidelser og reparation af gamle installationer. Men ALDRIG ved opførelse af nye installationer. Det må være undtagelsen mere end reglen, hvis man ændrer på materiellet.
God arbejdslyst!